Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona na założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość. Jedność psychiczna wyraża się między innymi tym, że zaburzenia psychiczne i napięcie emocjonalne powodują zaburzenia równowagi neurohormonalnej i wpływają na wzrost napięcia mięśniowego. Doprowadzenie do rozluźnienia mięśni pozwala z kolei na uzyskanie zmniejszenia napięcia emocjonalnego.
RELAKSACJA PROGRESYWANA wg JACOBSONA jest najstarszą (1938) techniką relaksacyjną
i polega na rozluźnianiu poszczególnych grup mięśniowych poprzez naprzemienne skurcze
i rozkurcze mięśni. Efektem jej stosowania jest nabywana przez pacjenta umiejętność oceny nieprawidłowego napięcia mięśniowego i jego umiejscowienia, umiejętność świadomego zwalniania napięcia, a przez to wpływanie na swoje stany emocjonalne.
W pracy z dziećmi można posługiwać się fragmentami tego treningu, dostosowując go do możliwości percepcyjnych i wykonawczych dziecka.
Wszystkie zajęcia oparte są na ćwiczeniach usprawniających u dzieci umiejętności:
- nawiązywania i podtrzymywania satysfakcjonujących relacji z innymi;
- radzenia sobie z emocjami;
- odreagowywania napięcia emocjonalnego;
- współpracy w grupie;
- samokontroli (kontroli zachowania i emocji);
- rozwiązywania konfliktów oraz asertywnego reagowania;
- przestrzegania i świadomego respektowania ustalonych zasad;
- modyfikowania zachowań na bardziej akceptowane społecznie.
BLOK II
KOMUNIKACJA
- komunikacja werbalna i niewerbalna,
-nauka skutecznego komunikowania swoich potrzeb,
- mówić tak by nas słuchano,
- nauka aktywnego słuchania.
BLOK X
PRZYJAŹŃ
- umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z rówieśnikami,
- budowanie własnej tożsamości w relacji,
-nauka asertywności w relacji.
BLOK IX
KONFLIKTY
- nauka samokontroli,
- nauka konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i asertywnego reagowania,
- podstawy mediacji rówieśniczej.
BLOK VI
RYWALIZACJA
- nauka rywalizacji z przestrzeganiem ustalonych zasad,
- nauka radzenie sobie z przegraną,
- nauka czerpania satysfakcji z gier, zawodów.
BLOK VIII
DECYZJE
- uświadamianie ponoszenia konsekwencji własnych decyzji.
- nauka analizy zysków i strat,
- sztuka rozwiązywania problemów.
BLOK VII
WSPÓŁPRACA
- nauka współdziałania w zespole,
- budowanie poczucia odpowiedzialności i bycia częścią zespołu,
- nauka współdzielenia sukcesu.
BLOK IV
SAMOOCENA
- budowanie poczucia własnej wartości,
- nauka umiejętności publicznego wypowiadania się,
- poznawanie swoich mocnych i słabszych stron,
- autoprezentacja.
BLOK III
EMOCJE
- nauka umiejętności rozpoznawania emocji własnych i u innych,
- nauka regulowania emocji,
- podnoszenie umiejętności radzenia sobie z przykrymi emocjami.
BLOK V
ASERTYWNOŚĆ
-nauka wyrażania własnych poglądów z szacunkiem dla innych,
- budowanie wiary we własne siły,
- nauka umiejętności obrony własnego zdania i własnych decyzji.
BLOK I
ZAJĘCIA WSTĘPNE - EMPATIA
-ćwiczenia budujące poczucie bezpieczeństwa uczestników,
- ustalanie reguł grupowych,
- budowanie wzajemnego zaufania, zachęty i wsparcia,
- nauka umiejętności słuchania i reagowania bez uprzedzeń i osądzania,
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.
Kraków - Stare Podgórze
ul. Kalwaryjska 16 l.u. 5
IDEA
Centrum psychoterapeutyczno - rozwojowe
dla dzieci, młodzieży i rodziców